
Sprekk i frontruta på EU-kontroll
Hva sier reglene?
Når EU-kontrollen nærmer seg er det mange sjåfører som blir bekymret for bilens tekniske tilstand – og det med god grunn. En av de vanligste årsakene til mangellapp er problemer med frontruten, som sprekker, steinsprut eller slitasje. Dette kan virke som små problemer, men de har stor betydning for både sikkerhet og bilens vurdering i EU-kontrollen.
I denne artikkelen forklarer vi hvordan sprekker og slitasje i frontruten påvirker godkjenning i EU-kontrollen, hva som skjer om frontruten ikke oppfyller kravene, og hvordan du kan løse problemet før det blir kostbart.
Hva er EU-kontroll?
EU-kontrollen (eller periodisk kjøretøykontroll) er en obligatorisk inspeksjon som alle biler over 4 år må gjennomføre hvert andre år. Kontrollen er ment å sikre at bilen din er trygg i trafikken og oppfyller miljø- og sikkerhetskrav.
Hvorfor er frontruten viktig under EU-kontrollen?
Frontruten spiller en kritisk rolle i bilens sikkerhet. Den beskytter føreren mot vind, regn og rusk, men fungerer også som en strukturell del av bilen, spesielt ved kollisjoner. Under EU-kontrollen vurderes frontruten spesielt nøye, da sprekker og slitasje kan påvirke både sikt og sikkerhet.

Kan du få mangellapp for sprekk i frontruta?
Ja, sprekker i frontruten kan føre til at bilen ikke blir godkjent på EU-kontrollen. Her er de viktigste faktorene som vurderes:
1. Plasseringen av sprekken
Skader i førerens synsfelt (området som dekkes av vindusviskerne på førersiden) vurderes strengest. Selv små sprekker i dette området kan føre til anmerkning, fordi de reduserer sikten.
2. Størrelsen på skaden
Ifølge Statens vegvesen skal det ikke forekomme skader som er større enn 10 mm i synsfeltet og det anbefales at skaden utbedres før bilen skal godkjennes. Utenfor synsfeltet kan større sprekker også føre til mangellapp.
3. Type skade
Steinsprut som har blitt til en lang sprekk er spesielt problematisk under EU-kontrollen, da det svekker frontrutens sikkerhet. Stjerneformede sprekker og forgreninger kan også raskt bli verre, spesielt ved temperatursvingninger eller under kjøring.
Hvordan påvirker en slitt frontrute EU-kontrollen?
Selv om frontruten din ikke har synlige sprekker, kan slitasje føre til problemer på EU-kontrollen. Slitasje oppstår ofte over tid på grunn av:
Skitne eller slitte vindusviskere som skraper glasset.
Små riper fra sand, grus eller veistøv.
Gjentatt eksponering for sol, regn og frost.
Hvordan påvirker slitasje frontruten?
Forvrengning: Små riper kan forvrenge synet gjennom ruten, som gjør det vanskelig å bedømme avstand eller se veien tydelig.
Gjenskinn: Mikro-riper kan forsterke gjenskinn fra sollys eller billys, noe som reduserer sikten, særlig i mørket.
En svært slitt frontrute kan dermed føre til anmerkning på EU-kontrollen, selv uten tydelige sprekker.
Regelverk for frontruter i Norge
Statens vegvesen har klare regler for hva som er akseptabel tilstand på frontruten:
Ingen synsfeltforstyrrelser: Skader i førerens synsfelt som reduserer sikten må repareres. Alternativt må ruten byttes.
Ingen større sprekker eller skader: Uansett plassering kan store sprekker svekke frontrutens styrke og sikkerhet, og føre til mangellapp.
Glasset må være i god stand: Overdreven slitasje, riper eller andre skader som svekker funksjonen, kan gi mangellapp.
Hva bør du gjøre før EU-kontrollen?
1. Undersøk frontruten nøye
Før EU-kontrollen er det viktig å undersøke frontruten nøye. Se etter skader som sprekker, stjerneformede merker eller langsgående sprekker som kan påvirke sikten eller svekke ruten. Sjekk også sikten gjennom ruten for å avdekke riper eller forvrengninger som kan gjøre det vanskelig å se klart Alle våre avdelinger kan hjelpe til med slike vurderinger.
2. Reparer eller bytt ruten før kontrollen
Hvis du oppdager skader, bør du sørge for å reparere eller bytte frontruten før kontrollen. Små sprekker og steinsprutskader kan ofte repareres på kun 45 minutter. Er skaden mer alvorlig, kan hele frontruten måtte skiftes. Vi rekalibrerer kameraer og sensorer etter at vi har byttet ruten og vi følger bilprodusentens reparasjons manualer.
3. Vedlikehold frontruten
For å unngå fremtidige problemer med frontruten er riktig vedlikehold avgjørende. Vi anbefaler å skifte vindusviskere jevnlig for å forhindre unødvendig slitasje på ruten. Det er også viktig å holde ruten ren for smuss og støv for å sikre at viskerne ikke lager små riper i glasset over tid.

Reparer skader på frontruten raskt
Å utsette reparasjon av en steinsprut i frontruten kan føre med seg flere problemer:
Skaden kan bli verre: Små sprekker kan utvikle seg til større skader, særlig ved temperatursvingninger.
Kostbare reparasjoner: En reparasjon er rimeligere enn å bytte hele ruten.
Hurtigruta Carglass® hjelper deg med bilglass
Hos Hurtigruta Carglass® er vi eksperter på alt som har med bilglass å gjøre. Vi sørger for at bilen din oppfyller kravene til EU-kontrollen, og at frontruten er i topp stand. Dette får du når velger oss:
Rask service: Reparasjoner tar vanligvis kun 45 minutter.
Kostnadsfritt med forsikring: Har du kasko eller delkasko, dekkes reparasjon av steinsprut av forsikringen din.
Kalibrering inkludert: Vi sørger for at kameraer og sensorer fungerer optimalt etter reparasjon av steinsprut eller bytte av frontruten.
Enkel prosess: Hos oss sørger vi for at prosessen blir mest mulig stressfri for deg. Vi tar oss av kommunikasjonen med forsikringen din, og eventuell egenandel betaler du direkte til oss.
Bestill time hos din nærmeste avdeling
Har du oppdaget en sprekk eller slitasje i frontruten? Ikke vent til etter kontrollen med å reparere skadene. Ta kontakt med din nærmeste Hurtigruta Carglass®-avdeling, så sørger vi for at frontruten din er i topp stand og klar for EU-kontrollen.
Bestille time online nå

Ofte stilte spørsmål om EU-kontrollen
Hva skjer hvis jeg ikke fikser sprekker før EU-kontrollen?
Hvis du ikke fikser sprekker i frontruten før EU-kontrollen, risikerer du å få mangellapp. Dette gjør at du uansett må utbedre skaden og betale for en etterkontroll av bilen.
Hva koster det å reparere en sprekk i frontruten?
Reparasjon av steinsprut er som regel gratis hvis du har kasko eller delkasko. Uten forsikring varierer prisen, men det er ofte mye rimeligere enn å bytte hele ruten.
Hva koster det å bytte frontrute på bilen?
Prisen for å bytte frontrute avhenger av forsikringsselskapet ditt og skadeomfanget. I de fleste tilfeller må du betale en egenandel som vanligvis ligger mellom 2500 og 3000 kroner. Hvilken type rute som er skadet, kan også påvirke kostnadene.
Hvor lang tid tar det å bytte frontruten?
Bytte av frontruten tar som regel 3 timer, inkludert rekalibrering av bilens kameraer og sikkerhetssystemer.
Kan jeg kjøre med en sprekk i frontruten?
Det er mulig å kjøre med en liten sprek i ruten, men vi anbefaler å reparere skader så raskt som mulig på ditt nærmeste Hurtigruta Carglass®-verksted. Sprekken kan bli forurenset, vokse og utgjøre en risiko for sikkerheten på veien.
Hvordan unngår jeg at skader på ruten blir verre?
For å hindre at en steinsprutskade utvikler seg, bør du dekke skaden med et steinsprutplaster til du får reparert ruten. Dette beskytter ruten mot smuss og fukt som kan forverre skaden. Du kan bestille gratis steinsprutplaster fra oss her.